kökschefen

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Tips från köket Goda kokta grönsaker
E-post Print

    

Goda kokta grönsaker 

Grönsaker är nyttiga!  Det påståendet protesterar nog ingen emot. Grönsaker är gott! Det kan kanske komma någon protest, framförallt från våra unga medborgare. Att man inte alltid tycker om en grönsak kan ju bero på flera saker, felaktigt tillagad eller serverad i fel rätt o.s.v. 

Här är lite tips om grönsaker, koktider och idéer om hur de kan serveras.  

Allra bäst är att ångkoka grönsaker för då bibehålls de allra flesta näringsämnena.  

Om man kokar i vatten som de flesta gör, så koka upp vattnet först med salt och lägg sedan i grönsakerna. Skälen till detta är att syret försvinner i vattnet och då förstörs inte så mycket av C-vitaminet. Saltet håller kvar det mesta av grönsakernas egna mineralsalter.  

Vattnet ska nätt och jämnt täcka. Koka under lock och låt först koka upp snabbt för att sedan sjuda över svagare värme. Grönsakerna ska inte bli allför mjuka. 

Om man kokar flera olika grönsaker i samma kastrull så lägg först i de som tar längst tid att koka och fyll på med mer lättkokta allt eftersom.  

Lite smör eller margarin till kokta grönsaker är gott eftersom fettet tar fram aromämnena i grönsakerna och ger dem dessutom en behaglig konsistens. 

Kokta grönsaker bör serveras omgående utan varmhållning då de annars tappar sina näringsämnen, färg och fräschhet. De smaker inte heller lika gott som de nykokta. 

Blekselleri eller bladselleri
Blomkål
Broccoli
Brysselkål
Endivesallad
Fänkål
Färsk lök eller sticklök
Grönkål
Gul lök
Gula ärtor (torkade)
Haricots verts
  
Isbergssallad i klyftor
Kikärtor (torkade)
Kronärtskocka
Kålrabbi
Majskolv
Paprika
Purjolök
Rödkål
Salladskål eller kinakål
Salladslök, knipplök
 
Savoykål
Skärbönor
Sockerärtor
Sparris, vit och grön
Spenat
Squash eller zucchini
Vaxbönor
Vitkål