Restauranger och kassasystem går hand i hand

Alla restaurangägare vet att man måste ha ett pålitligt och flexibelt kassasystem till verksamheten. Men hur vet man vilket man ska välja? Det ska passa restaurangens verksamhet men också vara ett system som är enkelt att hantera för personalen.

Det gäller alltså att tänka efter före, som man brukar säga. När kassasystemet väl är på plats vill du inte tvingas byta ut det och utbilda personalen en gång till. Här tänkte vi gå igenom några faktorer som är värda att tänka på innan du beställer ditt nya kassasystem till restaurangen.

Kassasystemet ska var godkänt

Det första du bör känna till är att kassasystemet ska vara godkänt av Skatteverket. På så sätt följer du lagstiftningen och dessutom säkerställer du att momsen och alla kassarapporter hanteras på ett korrekt sätt.

Välj ett flexibelt och anpassningsbart system

Restauranger ser olika ut och alla har sina specifika behov. Därför är det viktigt att ditt system kan anpassas till just din restaurang och dina önskemål. Det kan till exempel gälla funktioner som bordshantering, paketpriser, bongsortering och mycket annat. Kanske vill du att kunderna ska kunna beställa mat själva via en skärm? Det finns många möjligheter att skräddarsy ditt kassasystem till restaurangen.

Integrering med andra system

När du tar betalt med ditt kassasystem finns alla uppgifter redan där. Välj då ett system som kan integreras med andra program. I synnerhet förenklas ditt arbete avsevärt om du kan koppla det till ditt bokföringssystem, personalliggare och lönesystem.

Allt i ett-system

Ett kassasystem ska inte bara klara av att registrera det du säljer. Det finns smarta lösningar som hanterar allt från beställningar och intern kommunikation till fakturering, betalningar vid bordet via en kortterminal och bordskartor. Allt i en enda sömlös lösning.

Ju enklare och smidigare kassasystem du väljer, desto mer tid får du och din personal över till andra sysslor som städning, ta upp komplicerade beställningar och hantera frågor från restaurangens gäster.

Hur ser supporten ut?

Din leverantör bör erbjuda tillräcklig utbildning och dokumentation för personalen så att de kan sköta alla funktioner i systemet. När allt är ”up and running” ska du också kunna få snabb support när det gäller tekniska frågor och hjälp vid eventuella problem.

By Isabella Andersson

Isabella Andersson är en passionerad och skicklig kock med en gedigen erfarenhet inom gastronomi och kulinariska äventyr. Efter att ha arbetat på några av Sveriges finaste restauranger och utbildat sig i matlagningstekniker och smakkombinationer, insåg Isabella vikten av att dela med sig av sin kunskap till andra matälskare.

Lämna ett svar

Relaterat